Ungdom og forebygging

Invitasjon til fagdag om rusforebygging i og utenfor Hallingdal, mandag 23. september kl. 09.00 - 21.00 - Pers Hotell, Gol

Hallingdølen har nylig hatt god dekning av rusproblematikk, noe som fortjener ros.

Dette har økt bevisstheten, men også avdekket behovet for mer kunnskap og samarbeid.

For å lykkes med effektiv rusforebygging er korrekt informasjon avgjørende.

Det har som kjent vært flere folkemøter i Hallingdal, men de har hatt klar politisk slagside og også hatt politiske partier som arrangør.

Vi inviterer med bakgrunn i dette til en felles samarbeidsplattform for å styrke rusforebygging i regionen, der målgruppen denne gangen er politikere, kommunal administrasjon, sosiallærere, helsepleiere, SLT, oppvekst-, helse- og skoleledelse, barnevern, frivillighet og andre som har mye kontakt med barn og ungdom.

🛠️ Bakgrunn:
Dette initiativet i privat regi bygger videre på behovet for en nøytral, samarbeidsorientert plattform som kan styrke rusforebygging i regionen, og tar sikte på å samle relevante aktører til en dag med kunnskapsdeling og samarbeid.
Vi ønsker å skape en felles forståelse og en sterkere innsats mot rusproblematikk, med fokus på forebygging og tidlig intervensjon.
Gjennom denne fagdagen vil deltakerne få tilgang til oppdatert informasjon, praktiske verktøy og muligheter for nettverksbygging.

Fagdagen gir faglig god informasjon og økt kompetanse til mange som har kontakt med ungdom i Hallingdal, slik at de kan bedre forebygge rusproblemer.

Her med blant annet tre fremtredende fagpersoner som vil dele sin innsikt og erfaring:

Willy Pedersen:
Willy Pedersen er professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo, hvor han også tok sin doktorgrad. Han har omfattende forskningserfaring innen ungdomsforskning med særlig fokus på rus, sosial marginalisering, seksualitet, kriminalitet og adferdsproblemer.
Pedersen har skrevet en stortingsmelding om narkotikapolitikk, vært en aktiv debattant og var en av initiativtakerne bak ungdomsforskningen til NOVA/OsloMet.

Bård Dyrdal:
Bård Dyrdal er politioverbetjent kjent for sine utradisjonelle og omsorgsfulle holdninger til ruspolitikk. Han har utfordret konvensjonelle synspunkter og arbeider for mer humane løsninger for rusavhengige.

Dyrdal startet sin karriere med et mål om å bekjempe ulovlige rusmidler, men har med tiden blitt en forkjemper for mer forståelse og mindre straff for rusavhengige. Han er kjent for sin tålmodige og snille tilnærming og mener at straff sjelden er løsningen.

Kari Lossius:
Kari Lossius er psykologspesialist med over 30 års erfaring. Hun har arbeidet som terapeut, forsker og leder, og har jobbet med rusproblematikk siden 1986. Lossius har også vært veileder på universitetet og terapeut ved helsetjenesten UiB.
Hun er spesialist i klinisk psykologi og medforfatter av flere bøker samt fagartikler og kronikker innen psykologi, rus og behandling.

Anne Cathrine Bartvik:
Anne Cathrine Bartvik er spesialrådgiver ved NUBU (Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge). Hun har vært aktiv i diskusjoner og debatter om forebygging og behandling av ungdomskriminalitet, blant annet på NRKs "Dagsnytt 18".
Bartvik har uttalt seg om viktigheten av kunnskapsbaserte tiltak, som Multisystemisk Terapi (MST), for å forhindre kriminell adferd blant ungdom. Hun har også deltatt i arrangementer som Arendalsuka, hvor hun har diskutert strategier for å forebygge ungdomskriminalitet, med fokus på å styrke familiebaserte tiltak fremfor straffebaserte tilnærminger.

Vi ser frem til en inspirerende dag med engasjerende foredrag og diskusjoner!

For informasjon om deltageravgift/påmelding, ta kontakt på: bli-sett@outlook.com

Initiativtagere:
Hilde Gudbrandsgård Sveingard